Maandag 28 oktober

28 oktober 2019 - Serrekunda, Gambia

Vandaag naar huis!! Heerlijk de kou in, daar zijn wij best wel aan toe. Wat een bikkels zijn wij in de heetste en vochtigste  (gevoelstemp 45gr) periode toch maar ff gedaan. Expeditie Robinson, eat your hart out! 😜Op de valreep op nog ff een vogel en een aapje gespot😉.

Screenshot_20191028_093852Screenshot_20191028_093957

Dag Gambia, smiling coast wordt er gezegd... Idd de mensen hier kunnen dat goed, maar met een reden natuurlijk he? (they want your money) Mijn gedachten over dit gedeelte van Afrika heb ik toch wat bijgesteld. De mensen leven hier naar Afrikaanse maatstafen prima, ze zijn zelfvoorzienend in hun eten en drinken. Wat mij is opgevallen is dat er ontzettend veel puinzooi ligt, overal... Zonde, net als kapotte daken, hekjes enz. Dat zou makkelijk op te lossen zijn als alle, vooral mannen en jongens, (uitzonderingen daargelaten) onder hun bomen en hangplekken vandaan komen op de boel op te ruimen. De middelen zijn hiervoor aanwezig, kwestie van mentaliteit dus... De mensen hier stellen zich erg afhankelijk op van hulp van het buitenland. Respect voor de vrouwen, werken op het land en de rijstvelden met hun kinderen achter op de rug. Daar kunnen de (meeste) mannen wat van leren....